Zadbaj o swój umysł, a ciało ci za to podziękuje. 0
Zadbaj o swój umysł, a ciało ci za to podziękuje.

Aktualnie czas nie jest dla nas łaskawy. W obliczu pandemii koronawirusa obawiamy się nie tylko o zdrowie siebie i bliskich, ale myślimy również o innych konsekwencjach. Niektórzy boją się utraty pracy czy swoich małych biznesów, a inni pomimo wszystko muszą nadal pracować, wystawiając się na jeszcze większe ryzyko. Te wszystkie myśli i wyobrażenia rodzą w nas lęk, często przed czymś, co w rzeczywistości jeszcze się nie wydarzyło.

Zalecenia pozostania w domu i brak możliwości wypełniania czasu dawnymi zajęciami może sprawiać nam wiele trudności. Do tego dochodzi ograniczony kontakt z bliskimi, ciągłe śledzenie telewizji, wiadomości, mediów społecznościowych itd. To wszystko powoduje STRES, a on znacząco oddziałuje na nasze zdrowie i samopoczucie.

Stresujące myśli

Stresorem może być dosłownie wszystko. Każdy zareaguje na dany stresor z inną intensywnością. Niemniej jednak, u każdego uruchamia się ta sama reakcja stresowa. Niestety nie pomaga fakt, że nasz mózg nie odróżnia myśli i obrazów wygenerowanych „w głowie” od realnych sytuacji. Zatem sama myśl może być stresująca i uruchamiać ową reakcję. Stres psychologiczny pojawia się wskutek lęku przed utratą kontroli lub przed wymaganiami, które postrzegamy jako przerastające nasze możliwości. Często boimy się o przyszłość, ale tak naprawdę jej nie znamy. Zatem boimy się naszych wyobrażeń na jej temat. Przyszłość, którą „widzimy” pod wpływem stresu, nie istnieje.

Jak objawia się stres? Do czego prowadzi?

Chyba każdy z nas pamięta ważny egzamin czy rozmowę o pierwszą pracę. Wtedy prawdopodobnie zaczynaliśmy się pocić, dłonie stawały się zimne, mięśnie się napinały, a „w głowie” pojawiał się lęk, chaos myślowy i niepokój. To tylko niektóre z symptomów stresu. Ponadto stres chroniczny (długotrwały) może powodować poważne dolegliwości i choroby. Pierwsze objawy nadmiernego stresu to m.in.: zmęczenie, wysokie ciśnienie krwi, słaba odporność, bóle w klatce piersiowej i zaburzenia trawienia. Jeżeli w porę nie zaczniemy działać, aby go redukować, może przerodzić się w choroby układu krążenia, bóle migrenowe, zespół jelita drażliwego, depresję, bezsenność, zaburzenia lękowe, a nawet wylew czy zawał.

W kontekście obecnej sytuacji niezwykle ważne unikanie nadmiaru stresu ze względu na fakt, że wpływa on na obniżenie naszej odporności!

Jak sobie radzić ze stresem?

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Ten krótkotrwały może być korzystny, kiedy działa mobilizująco. Zatem pytanie powinno brzmieć: jak redukować pojawiający się długotrwały stres? Przeciwieństwem do stresu jest stan relaksacji, który równoważy jego negatywne skutki. Najbardziej naturalną metodą redukcji stresu jest sen, uważany za stan głębokiej relaksacji. Warto zatem dbać o jego właściwą higienę, np. odcinając źródła światła (spanie w totalnej ciemności). Niestety nie możemy zasnąć zawsze i wszędzie. Dlatego też warto sięgać po świadome metody redukcji stresu, czyli techniki relaksacyjne. Opierają się one na połączeniu: ciało – umysł. Rozluźnienie mięśni wpływa na zmniejszenie aktywności mózgu. 

Do technik relaksacyjnych zalicza się m.in.:

  • oddech przeponowy,
  • wizualizacje (np. spacer w krajobrazie, technika ekranu),
  • trening autogenny Schultza,
  • progresywną relaksację mięśni Jacobsona,
  • muzykę relaksacyjną.

Domowa relaksacja

Każda z tych metod jest możliwa do wykonania w domu. Oczywiście trzeba posiadać odpowiednią wiedzę, by wykonać je samodzielnie. Przydatne będzie nagranie z odpowiednią instrukcją. Praktykę relaksacji można wykonywać zarówno w pozycji leżącej, jak i siedzącej. Ważne, żeby była ona komfortowa i nie generowała dodatkowych napięć. Do relaksacji przyda się także woreczek relaksacyjny. Położenie go na oczach powoduje odcięcie źródła światła i daje możliwość rozluźnienia powiek. Dodatkowe działanie odprężające wykazują te, wypełnione lawendą. Z aromaterapii wiemy, że lawenda ma zastosowanie przy bólach migrenowych, odczuwaniu lęku, nadpobudliwości i problemach ze snem.

Co jeszcze możesz zrobić?

Oprócz właściwej praktyki relaksacji możemy zastanowić się, co przynosi nam odprężenie. Jaka czynność dla nas jest przeciwieństwem stresu? Co powoduje, że czujemy się rozluźnieni? Może jest to spacer, czytanie książki, ulubiona herbata, rozmowa z przyjacielem, zaserwowanie sobie domowego SPA? Warto zapamiętać te czynności i korzystać z nich w razie potrzeby redukcji napięcia stresowego.

Pamiętaj, że organizm człowieka to naczynia połączone. Ciało wpływa na umysł, a umysł na ciało. Dbaj o nie jednocześnie i pozwól sobie na dobre samopoczucie.

Autor: Aleksandra Marek-Hipner, edukator zdrowotny, trener technik relaksacyjnych

Komentarze do wpisu (0)

Wasze ulubione
Wielorazowy  Mega wacik- bashko.pl
Wielorazowy Mega wacik- bashko.pl
5,00 zł
szt.
Patyczki higieniczne do uszu, 100 szt., hydrophil
Patyczki higieniczne do uszu, 100 szt., hydrophil
8,90 zł
Delikatne mydło MIŚ z lanoliną
Delikatne mydło MIŚ z lanoliną
19,90 zł
szt.
NAJEL Mydelniczka drewniana
NAJEL Mydelniczka drewniana
17,99 zł
szt.
Bon upominkowy
Bon upominkowy
100,00 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl